日本語講師Non先生 独占インタビュー

Non先生

簡単に自己紹介をお願いします。Please introduce yourself briefly.

私は物心ついた頃から、外国への好奇心があり、中学生の時、フィリピンのペンパルがいました。大学では英米文学を専攻しましたが、特に活かすことなく、終わってしましました。子育てが終わった頃、また、英語の勉強を始め、長い間生徒の立場でしたが、英語の先生に勧められて約8年前にオンラインで日本語を教え始めました。それから、色々な国の人との出会い、これが私の一番したいことだと思うようになりました。好きな言葉「人間万事塞翁が馬」

I've been curious about foreign countries since I can remember, and when I was in junior high school, I exchanged a letter with a Philippino penpal. I majored in English and American literature at university, but I ended up without making any particular use of it. I started learning English again after my children grew up. I met many types of teachers and saw them standing at the student's eye level. Since one of my favorite teachers recommended me, I started teaching Japanese online about eight years ago. After that, I've realized that this is what I really want to do, enjoying meeting people from various countries. My favorite word: "人間万事塞翁が馬 (Ningen Banji Saio ga Uma) A joyful evening may follow a sorrowful morning."


先生のレッスンの特徴を教えてください。
What are the characteristics of your lessons?

1.なるべくわかりやすい話し方、言葉を使うようにしています。
2.内容は生徒さんの要望に応えるようにしています。例えば、会話を上達したい方はたくさんの質問をして答えていただきます。
3.JLPTを目指す方はお勧めの本を紹介して使っていきますが、N3以上のレベルでは基本的に自分で予習をしていただいてわからないところをクラスでするのが理想的です。でも、難しい方にはいっしょにクラスでしてもいいです。
特に、語彙・漢字は自己学習をお願いします。クラスでチェックします。
4.必要なとき、例えば、文法の説明をする時とか、質問が聞き取れなかった時、ワードパッドに書いて画面を共有して説明します。画面共有機能があれば望ましいです。

1. I try to use easy words and phrases so that students can understand easily.
2. I try to design my lesson content to meet the needs of students. For example, if students want to improve their conversation skills, I will ask them many questions.
3. As for those who aim for JLPT, I will tell them the recommendable books. For students at the level of N3 or higher, I basically recommend to do by themselves and ask questions in the class. That would be desirable because they are required ability to read the explanation in the textbook and understand it. Don't worry, if it's difficult, we can proceed together from the beginning.
There is no choice for students to memorize vocabulary and kanji by themselves. I will check them in the class.
4. When it is needed, for example, when I explain grammar or when students cannot understand my question, I will write it on WordPad and share my screen to explain it. It is desirable for students to have a screen sharing function.


レッスンで大切にしている事は?What do you value in your lessons?

1.生徒さんが主人公です。
2.すぐに言葉が出てこなくても待って、自分で思い出したときの喜びを共有するようにしています。
3.楽しい雰囲気が作れたら一番いいです。

1.Students First.
2. Even if words do not come out right away, I try to wait and it'd be a great joy to share the satisfaction of remembering.
3.It would be the best pleasure if we could create a fun atmosphere.


日本語を上達させるポイントは何だと思いますか?
What do you think is the key to improving Japanese?

1.JLPT達成のためには漢字、語彙だと思っています。それは、漢字圏の方は漢字が読めなくても意味がわかるので、JLPTの達成度が速いように思っています。
2.スピーキングを上達したい方は典型的な文を暗記することをすすめています。
3.教科書以外にテレビドラマ、まんが、アニメなど、自分の興味のあるものから学ぶことも近道だと思います。
4.日本人と話す機会が多ければ理想的。

1. I think that the key factor to achieve the JLPT is Kanji and vocabulary. I often see people from counties using Kanji characters have the advantage of understanding the meaning easily, even if they can't read Kanji. It seems faster for them to achieve JLPT compared to people from other countries.
2. Those who want to improve their speaking ability are encouraged to memorize typical sentences.
3. In addition to textbooks, learning from TV dramas, manga, anime, and other things that interest you is also a good way to improve.
4. The more opportunities to talk in Japanese, the better.


先生の好きな事は?What's your favorite thing to do?

1.ありきたりですが、友達とランチに行くこと(最近は機会が減っています)
2.クラシック音楽を聴くこと。最近、辻井伸行さんのピアノにはまっています。

1. One of my pleasures is going to lunch with friends (there have been fewer opportunities these days, though).
2. I like to listen to classical music. Lately, I've been into the piano music by Nobuyuki Tsujii.


レッスンで嬉しいことは何ですか?What makes you happy in your lessons?

1.もちろん、生徒さんが上達していくこと。
2.楽しい時間が過ごせること。
3.いろいろな国の文化、習慣、社会問題を生の声で教えてもらえること。
4.日本で生活する上で、私がお役に立てたと思えるとき。

1. Students' improvement is my greatest pleasure.
2. Having a good time.
3. It's exciting to get lively information directly from students about their culture, tradition and the social issues.
4. I feel happy to be helpful to students regarding not only language matters but also other cases.


JapaTalkの生徒に一言お願いします。
What would you like to say to the students of JapaTalk?

「継続は力なり」

Continuity is power.


日本語学校の生徒さんと With a student from a Japanese language school.

aya_sensei Non先生のページへ